بانکداری در جهان

امروزه بانک ها و بانکداری به جزو جدایی ناپذیری از زندگی بشریت در سرتاسر جهان تبدیل شده اند . حجم مبادلات و میزان نقدینگی آنقدر افزایش یافته است که حتی تصور فقدان بانک ها ، فرضی محال و غیر ممکن است .

 ماهیت مبادلات از آغار بشریت نشان دهنده ی این موضوع است که بانکداری از آغاز بشریت وجود داشته است ، هرچند بسیار متفاوت با شکل کنونی آن در جهان  !

در تشریح وظایف اصلی بانک ها ، دو مورد اساسی به چشم میخورد:

اولین و مهم ترین وظیفه ی بانک ، دریافت سپرده ها از مردم و نگهداری آن تا زمانی است که آنها مایل به برداشت وجوه خود باشند و دومین وظیفه ی آن پرداخت وام به افرادی است که به مبلغ آن نیازمندند . با در نظر داشتن این دو وظیفه میتوانیم بگوییم که بانکداری جزو قدیمی ترین خدماتی است که از گذشته و یا حتی از آغاز یکجانشینی بین بشریت وجود داشته است .

ایده ی بانک ها از 1800 پیش از میلاد برای نخستین بار از بابل آغاز شد . در بابل باستان ، مصر و همچنین یونان ، مردم با ماهیت بانکهداری آشنا بوده و حتی در مصر باستان ، معابد مکان هایی بودند که مردم دارایی هایشان را در آن به امانت میگذاشتند .

در سال 210 قبل از میلاد ، به سبب حکمی که توسط انجمن ویژه ی رم منتشر شده بود ، محل مبادلات پول تعیین شد ولی با این وجود در قرون وسطی به سبب اندیشه هایی کلیسا نسبت به دنیای مادی و تقبیح شمردن پول ، برخی از کشور ها ایجاد بانک را برای  مردمان خود ممنوع کردند . به همین دلیل در این برهه از تاریخ ، محل مبادلات پول  در ایتالیا عمدتا در خیابان ها و بر روی  نیمکتی بود که  اصطلاحا و به زبان ایتالیایی به آن “Banco” میگفتند و واژه ای که امروزه ما نیز از ان بعنوان بانک یاد میکنیم ، مشتقی از این کلمه است .

شکل گیری اولین بانکداری در دنیا

بانکداری مدرن نخستین بار در سال 1587 در ونیز شکل گرفت . زمانی که “Banco di Rialto” تأسیس شد . این بانک سپرده ها را دریافت میکرد و به سرمایه گذاران اجازه میداد تا براساس مقدار وجهی که دارند ، چک بکشند .

در سال 1619 ، “Banco di Rialto” نام “Banco del Giro “  را به تصویب رساند و شروع به پرداخت وجوه نقد و طلا کرد که به عنوان وجه نقد استفاده میشد .

بانک آمستردام در هلند که در سال 1609 تأسیس شد نیز گواهی هایی را صادر میکرد که به عنوان پول بانکی مورد استفاده قرار میگرفت و شاید آغاز پیداشی اسکناس نیز از همین جا بوده است . بدین ترتیب کم کم نیاز افراد برای انجام مقاصدتجاری و مبادلات به بانک و اسکناس بیشتر شده و همین امر باعث به وجود آمدن بانک های متعدد ، اسکناس ، سندهای تضمین و …. گردید.