ارز دیجیتال (Cryptocurrency) نوعی از پول الکترونیکی است که بر پایه علم رمز نگاری (صفر و یک) ایجاد میگردد ، و می توان گفت هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال ، رمز ارز نامیده می شود. اکثر ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی های خاص خود مثل “غیرمتمرکز بودن ” ، “شفافیت” ، ” تغییر ناپذیر بودن ” و… از بلاک چین استفاده می کنند ، بلاک چین ها قابلیت مشاهده تمامی تراکنش ها را برای تمامی افراد داخل و خارج از شبکه فراهم میکند.

منظور از غیرمتمرکز بودن رمز ارز ها  بدین منظور است که هیچ سازمان ، نهاد و یا گروهی آن ها را کنترل نمی کنند بنابراین جهت استفاده از این ارزها نیازی به افتتاح حساب و یا دریافت خدمات از بانک ها و سازمان های وابسطه ای وجود ندارد و مستقیما و بدون هیچ واسطه ای در بستر اینترنت قابل ارسال به دیگران است.

فرایند ایجاد رمز ارزها دارای سازوکارهای مختلفی است ، بیت کوین که جزء اولین و یکی از معرف ترین رمز ارزها محسوب می گردد با استفاده از ماینینگ انجام و برخی دیگر در قالب سکه های از پیش استخراج شده .

دو دلیل عمده شکل گیری رمز ارزها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

اعتماد به شخص ثالث :

زمانی که شما برای نگه داری و انتقال پول های خود به بانک ها مراجعه می نمایید در اصل به بانک ها اعتماد نموده اید و اعتماد یک مبحث ضروری به حساب می آید.

دوباره خرج کردن پول :

مشکل دوبار خرج کردن در سیستم‌های مالی که توسط سرورهای مرکزی مدیریت میگردند با بررسی موجودی‌ها حل شده و بدین ترتیب جلوی افراد را از خرج کردن دوباره‌ی مقدار مشخصی پول می‌گرفت. اما اگر ارزهای دیجیتال را همانند یک فایل در نظر بگیرید که با یک کلیک و به سادگی امکان کپی کردن آنها وجود خواهد داشت حل این مشکل دارای اهمییت بسیاری است که با ارائه راهکار غیرمتمرکز در بیت کوین این مشکل مرتفع و تمامی افراد با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها می‌توانستند از تقلب کردن سایرین جلوگیری کنند.

کم کم با مطرح شدن ارزهای دیجیتال ، هر یک با هدف حل یکی از دغدغد های متفات ایجاد شدند ، نمونه های از ارزهای دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره نموده :

 

-بیت کویین (BTC)

یکی از اولین و مشهورترین ارزهای دیجیتال است که توسط فرد و یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008  مطرح و ایجاد گردید.

-اتریوم (ETH)

ویتالیک بوترین در سال 2013 با ایده های نوآورانه اتریوم را مطرح نموده ، ارز دیجیتال این پلتفرم اتر نام دارد و از اتریوم برای ساخت توکن می توان استفاده کرد.

-ریپل (XRP)

با هدف انجان تراکنش های ساده و سریع در سال 2013 طراحی گردید تمرکز آن بر روی همکاری با بانک ها و توسعه سیستم پرداختی می باشد و کوین آن XRP نام دارد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

هر یک از رمز ارزها برای ایجاد تراکنش دارای راه و روش مخصوص به خود هستند ، به عنوان مثال بیت کوین (bitcoin)که یکی از محبوب ترین رمز ارزهای حال حاضر می باشد از مدل اثبات تراکنش توسط ماینرها استفاده می کند ، ماینر اصطلاحا به دستگاه هایی گفته می شود که برای استخراج رمز ارزها استفاده می شود به صورت کلی ماینینگ به فرآیند تایید تراکنش رمز ارزها و ثبت آنها در دفترکل توزیع و استخراج گفته می شود.

تراکنش در رمز ارزها به صورت همتا به همتا صورت می پذیرد و با توجه به مدل استفاده شده در آنها باعث حذف و عدم نیاز به واسطه گرها می گردند ، نظارت و امنیت این شبکه ها توسط کامپیوترهایی که اصطلاحا نود نامیده می شوند صورت می پذیرد ، نودها هم با سازوکارهای مختلفی مربوط به هر رمز ارز این مسئولیت را برعهده دارند به عنوان مثال در بیت کوین مسئولیت این کار بر عهده ماینرها می باشد.

زمانی که درخواست تراکنشی در شبکه ثبت میگردد ، این تراکنش به شبکه همتا به همتا نودها ها ارسال و اعتبار سنجی و وضعیت کاربر با استفاده از الگوریتم های خاص شبکه بررسی میشود ، زمانی که تراکنش توسط نودها تایید شد به همراه تراکنش های دیگر در بلاک جدیدی در دفتر کل ثبت میگردد و در واقع بلاک جدید به بلاک چین اضافه میگردد که این بلاک دائمی و غیر قابل تغییر خواهد بود و سرانجام تراکنش مورد درخواست انجام میگردد.

رمز ارزها در یک کیف پول برای هر شخص نگه داری و قابل دسترس می باشند ، تنها دارای شکل فیزیکی مانند پول معمولی نیستند و تنها دارای مجودیت می باشند و توسط هیج سازمان و نهادی عرضه و مدیریت نمی گردد

ویژگی های منحصر ارزهای دیجیتال نسبت به پول معمولی

-غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها :

پس از انجام یک تراکنش و دریافت تاییدیه آن امکان برگشت مبلغ به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نمی باشد مگر آنکه دریافت کننده تراکنش به دلخواه تراکنش دریافتی را برگشت نماید.

-ناشناس یا نیمه ناشناس بودن :

آدرس کیف پول هر شخصی نقش شماره حساب و یا شماره کارت آن شخص را دارد که متشکل از رشته ای از اعداد ، حروف و عبارات می باشد ، بنابراین در برخی از رمز ارزها با تحلیل های عمیق و همچنین بررسی تاریخچه انجام تراکنش ها امکان شناسایی و برقراری یک رابطه هویتی وجود خواهد داشت و در برخی دیگر به دلیل طراحی های خاص شناسایی هویت بسیار سخت و گاها ناممکن است.

-جهانی و فرامرزی بودن :

با استفاده از رمز ارزها بدون هیچ محدودیت مبلغی ، زمانی و جغرافیایی قادر به انتقال پول به هر نقطه ای از جهان می باشید.

-امنیت :

استفاده از سیستم رمزگذاری کلید عمومی و خصوصی به اشخاص این امکان را می دهد که خود کنترل پول های دیجیتال را در دست داشته باشند و شخص دیگری به آن دسترسی ندارد ، همچنین امنیت مبادلات درون شبکه ای توسط قدرت هش اشتراکی بین افراد که همان سیستم های اثبات کار می باشد تامین می شود.

-انحصاری نبودن:

بدین معنی که افراد برای استفاده از رمز ارزهای گوناگون و انجام تراکنش ها نیاز به تایید سازمان و نهاد خاصی ندارد و اقدام به ارسال و دریافت ارز دیجیتال به دلخواه و با حفظ تاریخچه و سوابق خود نمایند.

علت محبوبیت رمز ارزها چیست ؟

می توان گفت ، نوسانات زیاد ، فناوری جدید ، ایده های نوآورانه و آزادی خواهانه رمز ارزها باعث افزایش محبوبیت آنها در بین مردم جهان شده است ، امروز به دلیل رشد فناوری در عرصه دیجیتال و پیرو آن ارتباطات ، اثبات شده است مردم همواره به دنبال رهکارهای نوین ، امن و انحصاری می باشند ، بنابراین همین چند دلیل اعلام شده در بخش قبلی کافی است تا از میزان و علت محبوبیت رمز ارزها در سال های اخیر در میان مردم جهان مطلع شویم.