بانکداری الکترونیک در واقع ایجاد فرصتی برای افزایش سرعت و کارایی در خدمات بانکی در محل شعب و یا در محلی خارج آن میباشد و با ارائه ی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متعدد به مشتریان ، آنها را از حضور فیزیکی در بانک برای انجام امور مالی خود بی نیاز میکند و آنها در هر زمان و هر مکانی از طریق کانال های ارتباطی مورد علاقه ی خود با اطمینان کامل میتوانند عملیات بانکی خود را انجام دهند .

بانکداری الکترونیک با بهره گیری از ابزار مبتنی بر شبکه و ارتباطات و با به اشتراک گذاری منابع و اطلاعات مالی الکترونیکی ، روند گردش وجوه نقد در حساب ها و یا کلیه ی خدمات بانکی را ساده تر میکند .

کاهش هزینه های پردازش تراکنش ، ارائه ی خدمات رضایت بخش به مشتریان بازار هدف و همچنین درآمدزایی ، از مزایای بلند مدت این سیستم میباشند .

بخش مالی یعنی بانک ها امروزه با تغییراتی مواجه اند که پیش از این در تاریخ خود تجربه نکرده اند . این تغییرات تاثیر قابل توجهی در صنعت و ماهیت رقابت دشته است و جای تعجب نیست که موسسات مالی در این محیط آشفته با تغییرات سریع ، واکنش خود نسبت به بازار را تغییر دهند . پس تمرکزشان  بجای محصولات ، بیشتر بر روی مشتریان قرار گرفت و دید بلند مدت را جایگزین نگاه کوتاه مدت کردند .

بانک ها بطور فزاینده ای در کشور های توسعه یافته با ارائه ی خدمات بانکی به مردم با تکیه بر روش های الکترونیکی و با هدف ساده سازی فرایند خدمات به مردم و کاهش هزینه ها ، رقابت شدیدی را در صنعت بانکداری الکترونیک ایجاد کردند .

سرعت کار در به اشتراک گذاری اطلاعات و انجام معاملات تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی امروزه بدون شک موفقیت بزرگی در بازار تلقی میشود . ویژگی اصلی تمام این فعالیت ها امکان ساده سازی ، کاهش هزینه ها از طریق افزایش هماهنگی به منظور بهبود دسترسی مشتریان و افزایش تنوع خدمات ارائه شده به مشتریان میباشد و علاوه بر همه ی این ها داشتن یک سیستم بانکی کارآمد یک الزام اولیه برای توسعه ی تجارت الکترونیک در کشور ها ، ورود به بازار جهانی و عضویت در سازمان هایی مانند سازمان تجارت جهانی  است .

صنعت بانکداری با بهره گیری از مزیت فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تغییرات زیادی در سرعت ، دقت ، سهولت و امنیت در معاملات تجاری ایجاد کرده است که سبب دسترسی به ابزار های متنوعی برای مشتریان بانکی میشود که میتوانند به کمک آنها از طریق تلفن ثابت و شماره ی موبایل ، نقطه ی فروش و دستگاه های توزیع کننده ی اتوماتیک به آنها دسترسی یابند و پرداخت های الکترونیکی خود را انجام دهند .

با توجه به روند استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن و حضور بانک ها در انتقال منابع مالی ، بانکداری الکترونیک به عنوان بخش جدایی ناپذیری از تجارت الکترونیک بوده برای انتقال منابع مالی، بانک الکترونیکی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تجارت الکترونیک و نقش کلیدی در پیاده سازی آن است.

از طرفی مطالعات نشان داده است که رضایت مشتریان بر ماندگاری آنها اثر گذاشته و موجب افزایش سودآوری و پیشرقت در محیط رقابتی میشود .

تعریف بانکداری الکترونیک

تعریف بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک ، نوع خاصی از بانکداری است که به منظور ارائه ی خدمات به مشتریان در محیط الکترونیک (اینترنت ، تلفن همراه و …) استفاده میشود .

تعارین مختلفی از بانکداری الکترونیک ارائه شده که تقریبا در راستای یکدیگر قرار دارند و نمونه هایی از آنها به شرح زیر است :

  • فراهم کردن دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با استفاده از واسطه های امن و بدون حضور فیزیکی
  • سیستمی که بواسطه ی آن مشتریان از اینترنت برای سازماندهی، آزمایش و اجرای تغییرات در حساب های بانکی خود و یا سرمایه گذاری در بانک ها برای ارائه خدمات بانکی و عملیات استفاده می کنند.
  • سامانه ای برای ارائه خدمات مستقیم و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتری از طریق تعامل کانال های ارتباطات الکترونیکی

توصیف بانکداری الکترونیکی به عنوان یک ارتباط الکترونیکی بین بانک و مشتری برای تهیه، مدیریت و کنترل معاملات مالی است.

بانکداری الکترونیک همچنین میتواند به عنوان سیستم عامل های زیر تعریف شود :

  • بانکداری اینترنتی یا بانکداری آنلاین
  • بانکداری تلفنی
  • بانکداری تلفن همراه
  • بانکداری غیر الکترونیک یا آفلاین

با شکلگیری این سیستم آنلاین خیلی از عملیات بانکی مانند کسب اطلاعات حساب و پرس و جو ، پیش نویس بانک یا نقل و انتقال پول بین حساب ها ، سپرده ها ، ارز خارجی و پرداخت قبوض خدماتی و … دیگر وابسته به حضور فیزیکی در محل بانک نمیباشند .

فرایند بانکداری الکترونیک

سیستم بانکی الکترونیکی دارای 3 مرحله است:

1 – مرحله قبل از توسعه

2 – مرحله توسعه

3 -مرحله پس از توسعه

مرحله قبل از توسعه، زمانی شروع می شود که سایت خدمات آنلاین بانک ایجاد شود. مرحله دوم با ایجاد توسعه واقعی یا پیاده سازی بانکداری آنلاین شروع میشود که شامل بسیاری از مسائل فنی مدیریت میباشد و مرحله نهایی یعنی مرحله پس از توسعه به دوره تولید در سیستم بانکی آنلاین اشاره دارد . در این مرحله، مدیریت بانک به درک حمل و نقل و اهمیت مسائل دیگر برای اطمینان از موفقیت در آینده ی پروژه نیاز دارد .