هنگام توصیف عملیات پرداخت الکترونیک واژگان و نام هایی وجود دارند که به طور متناوب مورد استفاده قرار می گیرند و شنیده می شوند.


شما به عنوان یک پرداخت کننده و یا یک صاحب کسب و کار و استفاده کننده از خدمات پرداخت الکترونیک در طی انجام فرایند خرید و فروش خود از طریق سیستم پرداخت الکترونیک با این واژگان و نام ها سروکار دارید.


مهمترین این نام ها به شرح زیر هستند :
• بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
• شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)
• شرکت پرداخت الکترونیک (psp)
• بانک ها

اگرچه همه ی این واژگان با توجه به تفاوت های ظریفی ، متمایز از یکدیگر هستند اما همگی به شرکت ، خدمت یا نظامی که واسطه ی مالی بین وبسایت و مشتریان شما و همچنین بین شما و حساب بانکی میباشد ، برمیگردند .
هر یک از این واژگان جزو زنجیره ی پرداخت محسوب شده و روند تکمیل معاملات و پرداخت آنلاین را تسهیل میبخشند ، به همین دلیل وجود هر یک از آن ها در تحقق پرداخت لازم است .

• بانک مرکزی
نهاد ارشد قانونی و حاکمیتی نظام بانکی کشور و صادر کننده مجوزها

• شاپرک

در ده های اخیر با رشد قابل ملاحظه بانکداری در کشور ، کنترل ، نظارت ، تخصیص منابع و … بیش از پیش دشوار و به همراه آن خلا ها و نقص هایی ملاحضه می شد. بدین ترتیب شاپرک بر اساس چارچوب مصوب در پایان سال 89 شواری پول و اعتبار ایجاد گردید.
به صورت کلی این شرکت به‌عنوان یک نهاد متخصص، ایجاد وحدت فرماندهی و مدیریت و نظارت هوشمند بر صنعت پرداخت الکترونیکی کشور، حفظ یکپارچکی، افزایش اعتماد، توسعه این صنعت و تسهیل ایفای نقش حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی است.

• شرکت های psp
با توجه به گسترش و ترویج خدمات پرداخت الکترونیک ، پیاده سازی نرم افزای ، سخت افزاری زیرساخت ها ، ارائه خدمات نصب ، پشتیبانی و آموزش و دیگر امور مرتبط با این حوزه شرکت های psp در سال 1383 با دریافت مجوز از بانک مرکزی ایجاد و شروع به فعالیت نمودند و به تمامی بانک ها اعلام گردید که وظیفه ارائه خدمات پرداخت را به این شرکت ها واگذار و جهت دریافت این خدمات با شرکت های psp قرار داد منعقد نمایند.
خدمات دستگاه‌های پرداخت مانند دستگاه پوز، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت و… از جمله خدمات پرداختی است که توسط شرکت‌های psp به مشتریان عرضه می‌شود.

• بانک ها
شامل کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از شاپرک
خدمات افتتاح حساب ، واریز و برداشت وجه ، امورچک ، تسهیلات و … از جمله خدماتی است که توسط بانک ها به مشتریان ارائه میگردد.

در این میان تنها بانک ها با طرف دارنده کارت در ارتباط هستند و دیکر شرکت ها مانند شرکت های psp واسط بین بانک ها و پذیرندگان ارائه کننده خدمات می باشد که راه را برای پرداخت راحت و بدون اسکناس مشتریان هموار نموده اند.
همچنین شرکت شاپرک نیز در قالب یک نظام شفاف خلا میان نظام بانکی با شرکت های psp را پر کرده است و رابطه دو طرفه با بانک ها و شرکت های psp دارد.